Nadap hajó

Az építés éve, helye: 1965, Vác
A gyártó: Váci Hajógyár
Befogadóképessége: 100 fő
A hajótest hossza: 24,73 m
A hajótest szélessége: 4,19 m
Legnagyobb merülés: 0,53 m
Főüzem adatai: 1 db Volvo-Penta APD-41 típusú diesel motor beépített Z-tribes hajtóművel.

A Velencei-tavon közlekedő Nadap nevű személyhajóról kevesen tudják, hogy valamikor a Dunán “repült”. Szárnyashajónak építették és Fecske néven került be a honi hajóépítés történetébe. Milyen utat járt be ez a jelenleg is tetszetős sétahajó megépítése óta?

Az 1950-es évek elején a magyar hajóipar jelentős gyára volt a váci Dunai Hajógyár (később a Magyar Hajó és Darugyár Váci Gyáregysége, még később a Ganz Danubius Váci Hajógyára). Az igen képzett tervezői és kivitelezői szervezet, a folyamatosan fejlesztett technológia alkalmassá tette a gyárat a kornak megfelelő színvonalú alumínium hajók tervezésére. A fejlődő Dunai Hajógyár vezetése a közlekedési tárca támogatásával 1960-ban döntötte el egy prototípus hordszárnyas hajó tervezését, gyártását. Fekecs Gábor főkonstruktőr irányításával, Beledi Dezső tervei alapján építették meg 1963-ban a Fecskét azzal, hogy azt a MAHART nemzetközi járataiban fogja használni. A Fecske hossza 24,73 m, szélessége 4,19 m volt, gépészeti berendezéseit (1000 LE-s főmotort és tartozékait) hazai gyártmányok híján a Szovjetunióból hozták. Az elkészült hajó kísérleti üzemét 1964 tavaszán kezdték meg. A hajót mesterséges terheléssel, homokzsákokkal rakták meg és a Budapest–Mohács útvonalon folyamatosan járatták, miközben rendszeresen méréseket végeztek rajta. A hajón akkor szolgálatot teljesítő gépüzemvezető elmondása szerint kiderült, hogy ez a fejlesztés elkésett, hiszen két darab orosz gyártmányú Rakéta típusú szárnyashajó már közlekedett a MAHART-nál, ezeket a Szovjetunió a fejlett repülőgép és hadiipar kutatásainak felhasználásával készítette, nagy sorozatban. A próbákat 1964 őszén befejezték, a MAHART a Hajógyártól a hajót nem vette át, a hiányosságok kiküszöbölésére valószínűleg sem pénz, sem energia nem volt, így a hajót leállították. A Fecske a szárnyait leszerelték, új motort építettek be. Nadap néven újjászületett, majd átadták a SZOT-nak, amely a Velencei-tavon használta, így azóta itt üzemel a 100 személyes utasbefogadó képességű, “szárnyait vesztett” magyar gyártmányú hajó.

A Nadap nevű hajó jelenlegi tulajdonosa és üzemeltetője a Velencei-tavi Fejlesztési Nonprofit Kft. Cégünk az utóbbi években állami támogatásból és saját forrásaiból újította fel a hajót, mely modern, környezetkímélő hajómotort és generátort kapott.

Agárd hajó

Az építés éve: 1964, Horány

A gyártó:    Pestmegyei Révhajózási Vállalat
Befogadóképesség: 50 fő
A hajótest hossza: 11,91 m
A hajótest szélessége: 3,0 m
Legnagyobb merülés: 0,55 m
Főüzem adatai: 1 db Volvo-Penta APD-31 típusú diesel motor beépített Z-tribes

 Gárdony hajó

 

Az építés éve, helye: 1985, Horány

A gyártó: Pestmegyei Révhajózási Vállalat
Befogadóképessége: 40 fő
A hajótest hossza: 14,3 m
A hajótest szélessége: 3,25 m
Legnagyobb merülés: 0,48 m
Főüzem adatai: 1 db ANDORIA típusú négyütemű diesel motor, hagyományos tengelykihajtással.